LEGO DUPLO

MENU
Zavřít náhled

Nové herní tipy již brzy

14. října 2016

Jak na vánoční stromeček

Inspirujte Vaše děti ke stavění nejrůznějších veselých dekorací z LEGO® DUPLO® kostiček

27. října 2016

Jak na pštrosa

Inspirujte Vaše děti ke stavění nejrůznějších veselých dekorací z LEGO® DUPLO® kostiček

2. listopadu 2016

Jak na knír

Inspirujte Vaše děti ke stavění nejrůznějších veselých dekorací z LEGO® DUPLO® kostiček


Nechcete zmeškat nové herní tipy?

Stačí se přihlásit do DUPLO® světa a my vám všechno důležité připomeneme!



Jste zaregistrovaní? !

Expert

Jako vejce vejci – naučte se pozorovat společné znaky!

Řešení problémů vyžaduje originální uvažování, a toho mají děti plno. Určitě souhlasíte, že v některých situacích se takový přístup nadmíru hodí. Díky němu dítě rozpozná jádro problému, pochopí ho a vymyslí nápad, jak se s ním vypořádat. Snadný způsob, jak s rozvojem kreativního uvažování začít, je nalézat a pojmenovávat dvojice věcí kolem nás.

Hledání společných znaků

Děti samy od sebe hledají vztahy mezi věcmi, jež vidí ve světě, který je obklopuje: hračky ve stejné barvě, psi, kteří koušou, dospělí se stejnými vousy a auta, která jsou modrá. Tyto společné znaky jim pomáhají roztřídit a organizovat svůj svět a rychleji se vypořádat s novými problémy. Když zmizí kostka ze stavebnice, malý stavitel zavolá maminku nebo tatínka, a kostka se nějak znovu objeví. Pokud jim někdo řekne, že hnědý pes kouše, budou v budoucnosti opatrnější, když uvidí hnědého psa. To vše je základní strategií řešení problémů.

Rodiče by měli děti v hledání podobností a souvislostí podporovat. Ať už tím, že na procházkách na tyto podobnosti upozorňují, nebo třeba tím, že s dětmi staví skoro stejné předměty z LEGO® DUPLO® kostek a nechají dítě, aby našlo rozdíly.

I rodiče musí trénovat

Kdykoliv LEGO DUPLO kostka spadne pod dětskou sedačku, objeví se problém. Děti ze začátku napadají dvě různá řešení. Prvotní dětská strategie řešení problémů je vytrénovat rodiče, aby hračky našli a znovu jim je podali. Čím častěji však k situaci dojde, tím spíš budou očekávat, že ji za ně rodiče vyřeší.

Druhou možností je, že budou hledat samy. Dětem trvá déle procházet metodou pokusu a omylu a pochopit fyzikální podstatu situace, kdy kostka spadne. Ale jakmile jim kostka upadne příště, budou vědět, kde mají hledat, a při každém dalším opakování budou rychlejší a obratnější. Pokud tedy chcete dětem pomoct, nechte je, ať si různé situace a jejich řešení vyzkouší samy.

Najít způsob

Proces řešení problémů, a je jedno jestli daný problém řeší dospělí, či děti, obsahuje analýzu, hledání řešení a vymýšlení východisek. Ve fázi analýzy si připomínáme předchozí zkušenosti a spojujeme je se současnou situací. Řešení najdeme rychleji, pokud máme zkušenosti s tím, co v minulosti fungovalo, a co ne.

Krátké pauzy mohou být prospěšné

Řešení problémů neznamená vždy opakovat stále to samé. Někdy děti ztrácí o řešení určité situace zájem, občas se začnou vztekat a následně si hrát na něco jiného. Tato zdánlivě úhybná přerušení však mohou přinést produktivní výsledky – když se děti začnou soustředit na něco jiného, jejich představivost začne fungovat. Během doby, kdy jsou zdánlivě vykolejené a nesoustředěné, často naleznou nové nápady a přístupy k řešení problému.

Expert

Jaká je vaše oblíbená pohádka? Postavte ji z kostek!

Pohádky nejsou pouhou zábavou. Použitím kouzelných příběhů se děti učí nejzákladnější principy komunikace s jinými lidmi. Podporujte hodnoty a pohled na svět svého dítěte pomocí pohádek!

Skutečný přínos z jiného světa

Pohádky jsou důležité pro děti každého věku – a často i pro dospělé. Popis úžasných dobrodružství a vytrvalosti i při nepřízni osudu má obrovský přínos pro rozvoj dětské trpělivosti a vytrvalosti. Ať už příběhy čteme nahlas nebo si je přehráváme s LEGO® DUPLO® postavičkami v Popelčině zámku, mají velký vliv také na fantazii. Pohádky dětem vysvětlují, že i ti nejslabší mohou být v životě úspěšní. Děti se učí, že mohou doufat, věřit svým schopnostem, myslet rozumně, pilně pracovat – a hlavně, že mohou nakonec uspět.

Ztotožnění se s hrdinou

Všimněte si, že hlavní postavy se v různých pohádkách často opakují – například králové, chudáci, princezny a čarodějové. Vždy mají také protivníka, který se je snaží zastavit. Příběhová linie se zdokonaluje během toho, co si dítě vytváří bližší spojení se „svou“ postavou, přičemž dívky se většinou ztotožňují s princeznami, například s LEGO DUPLO Šípkovou Růženkou a chlapci s rytíři.

Vyber si mezi dobrem a zlem

Hlavní hrdinové jsou vždy dobří – i když dělají chyby. Jak se probíjí vstříc svému cíli, bojují také s chamtivostí, zlodějstvím a útočným chováním ostatních. Na konci pohádky jsou všechny špatné skutky po zásluze potrestány a dobré postavy získávají odměnu a lásku. Jasný kontrast mezi dobrem a zlem je pro předškolní děti velmi důležitý.

Hledání hranic pohádkového světa

Pohádky mají nejraději většinou předškoláci. Děti v tomto věku potřebují dobrodružství a jasnou strukturu – a pohádky nabízejí oboje. Ačkoliv i starší děti mají rády pohádky, často se přesunují ke složitějším příběhům s méně jasnými příběhovými liniemi. Pokud si dítě oblíbí pohádku, která je očividně pod jeho věkovou úrovní, a o žádné jiné nechce slyšet, pokuste se příběh rozvinout do složitějších detailů, nebo dítěti ukažte i jiné příběhové aktivity.

Skutečné interakce mezi rodiči a dětmi

Pohádky mají reálný dopad na vztah rodičů s jejich dětmi. Odborníci doporučují, abyste si pravidelně udělali čas na vyprávění příběhů – což jsou většinou pohádky. Nejen, že děti poznají přirozený úvod do čtení, společný čas se ale stává i hodnotným rituálem, při kterém děti s rodiči mohou odpočívat a mluvit.

Expert

Pomozte dětem najít jejich hrdiny

Dětský pohled na život je utvářen příklady, které děti vidí ve své rodině nebo ve společnosti, která je obklopuje. Každý den tráví v přítomnosti svých rodičů a sourozenců, kteří se tak stávají jejich přirozenými vzory. Děti si ale často vybírají i další vzory, se kterými se postupně seznamují. Může jimi být odvážný hasič, učitelka ve školce nebo hodná paní doktorka.

Při těchto profesích, ve kterých lidé pomáhají druhým, se u dětí posilují správné vzorce chování. Pokud se děti vžijí do rolí hrdinů, ať už si budou hrát na doktorku, která léčí zraněnou holčičku, nebo budou zachraňovat plyšového medvídka z hořícího košíku, přínosem ze samotné hry je pro ně jak zábava, tak určité poselství. Hraním rolí si totiž vštěpují důležité morální principy, aniž by si to samy uvědomovaly.

Hra na hrdiny v nich rozvíjí i další sociální dovednosti. Velmi často dítě přiřazuje hračky do skupinek, kde musejí spolupracovat, aby vyřešily nějaký problém. Každý má v takové záchranné misi velmi specifickou, ale vždy velmi důležitou roli. Navrhněte například vašemu malému hrdinovi společnou aktivitu s LEGO® DUPLO® minifigurkami a překonejte spolu každičkou překážku.

Podejte pomocnou ruku

Nechte vašeho malého policistu, ať vám nebo svému mladšímu sourozenci podá pomocnou ruku třeba na přechodu. Ukáže vám, že se musíte nejprve rozhlédnout na obě dvě strany, než na silnici vkročíte. Jako zkušený záchranář vám v jiném případě ošetří malé zranění a ukáže, jak používat náplast.

Záchranná akce u vás v obýváku

Zahrajte si na hrdiny v pohodlí vašeho domova. V kuchyni začne hořet, a proto jsou přivoláni hasiči, aby plameny uhasili. Jakmile hasičské auto zastaví, nastává ta pravá chvíle zjistit, jestli vaše dítě pozná rozdíl mezi sirénou hasičského auta a sanitky.

Svolejte záchranný tým

Na místo, kde šlehají plameny, přijíždí sanitka. Jakmile je požár uhašen, přichází na scénu zdravotnický tým, který vede doktorka Plyšáková. Zraněné hračky vyšetří pomocí stetoskopu a potom je v sanitce Rosie všechny odveze do ordinace.

Expert

Uspořádejte hodinu vaření v kuchyni a bavte se!

Děti o své budoucí kariéře začínají přemýšlet již v raném věku. Jedno z prvních zaměstnání, které vidí – a snaží se ho napodobovat – je kuchař v akci. Je to přirozená volba, protože své rodiče sledovaly vařit jídlo a připravovat svačiny tak dlouho, kam jim jen sahá paměť.

Vyvařte dětem kladný příklad

Rodiče jsou hlavním vzorovým modelem – jak v chování, tak při výběru profese. Děti sledují maminku a tatínka, jak připravují pokrmy a snaží se je napodobovat – buď bezpečně na pískovišti se svými hračkami, nebezpečně samotné v kuchyni, ideálně i něco mezi tím. A protože je jisté, že k těmto hrám dojde, je důležité, aby byly co nejbezpečnější a zároveň co nejvíce výchovné.

Oběd pro všechny hračky

Malí kuchaři často začínají svou hru na vaření tím, že připravují jídlo pro své oblíbené panenky, plyšáky a další hračky. Když prostírají stůl a zasedají k hostině, je to společenská událost. Některé hračky, jako speciální LEGO® DUPLO® Kornout se zmrzlinou a stůl na piknik, se dají přidat ke hře a dodat jí tak více autenticity. Děti si mohou hrát uvnitř nebo venku se svými LEGO DUPLO stavebnicemi a úklid je potom daleko jednodušší než se skutečným jídlem.

Jdeme na krájení

Po tom, co pozorují rodiče v kuchyni, chtějí děti jídlo připravovat, ne ho jen jíst. Budou míchat a skládat své hračky, aby uvařily speciální menu, nebo napodobovat svačinu, kterou se právě chystají sníst. Mohly by například udělat sendvič ze samostatných kostek, postavit housku, maso, sýr a rajčata, přeměnit zelené a červené LEGO DUPLO kostky na míchaný salát.

Skutečné vaření, skutečné jídlo

Děti opravdu chtějí vše dělat samy. Jediné otázky jsou kdy a jak. Na začátek provádějte spíše malé úkony, které se hodí pro malé ruce. Začněte věcmi jako příprava, třeba skládání sendviče po jednotlivých částech. Pokračujte ke složitějším věcem, jako je krájení a loupání. Zkuste přenechat dětem třeba oloupání vajíčka a uvidíte, jak šikovnými mohou být pomocníky. Nezapomeňte také, že jde o více než oběd, vytváříte totiž kladný vztah dítěte k jídlu a k jeho přípravě již v raném věku.

Operace úklid

Ať už připravujeme slavnostní jídlo nebo vaříme jen pro zábavu, vždy je pak potřeba úklid. Tak proč ho nezahrnout přímo do hry? Které dítě by nerado dojídalo těsto na sušenky z mísy? Navíc tímto způsobem učíte své dítě velmi užitečnou lekci: když vaříš, musíš uklízet.

Expert

Rozvíjejte dětskou tvořivost a originalitu díky hrám

Hraní je pro děti mnohem více než jen chvilková zábava. Vědci říkají, že děti díky hrám rozvíjí dovednosti, které jim pomůžou vypořádat se s každodenními výzvami – pádný důvod k tomu, abyste učení hrou brali jako přirozenou součást života svého i vašich dětí.

Význam her

Odborníci se vyjadřují jasně: hraní si je obrovsky důležité a má dlouhodobé pozitivní důsledky. „Během posledních několika dekád nashromáždili vědci na poli vzdělávání a dětské psychologie důkazy o tom, že hraní je pro děti nutností. Dovednosti, které se děti hrou učí již v raném období svých životů, dávají základ budoucímu učení a úspěchům,“ říká Scott Barry Kaufman, Ph.D., který je ředitelem pro vědu Institutu představivosti v centru pozitivní psychologie na Pensylvánské univerzitě.

Už hra startuje kariéru

Děti si nehrají jen proto, aby se bavily. Učí se regulovat své vlastní fyzické a emoční chování. Jejich touha trávit více času na pískovišti je testováním limitů společenských vztahů. Jednoduché hry s čísly jsou základem pro pozdější učení se vědě a matematice. A když hledají stejné kostky pro stavbu LEGO® DUPLO® domu, staví tím také základy tvořivým schopnostem, které využijí při řešení problémů. Hraní si je vlastně takovým výcvikovým kurzem pro zvládání pozdějšího života.

Tvořivost začíná už teď!

Je jasné, že tvořivost, strategické myšlení a velká část vytrvalosti jsou důležitými částmi naší osobnosti. Pomáhají nám pohlížet na svět z nového úhlu a řešit problémy odlišnými způsoby. Pokud děti tyto dovednosti zdokonalují již od raného věku, pravděpodobnost, že z nich jednou vyrostou silné osobnosti, je vyšší. Díky nim mohou jednou vyniknout v práci a naučit se žít v konkurenčním světě.

Naučte děti, aby problémy řešily samy

Při konceptuálním myšlení musí děti najít jádro problému, pochopit ho a až potom vymyslet způsob, jak problém vyřešit. Když podporujete děti, aby přemýšlely, jak se originálně dostat ke svému cíli – ať už jde o vymyšlení způsobu, jak se dostat z bodu „A“ do bodu „B“, nebo o zvládnutí časově omezené aktivity – je to pro ně větší výzva než dennodenně zažívat tradiční výukové plány.

Tři základní principy pomůžou dětem začít se učit řešit problémy:

  • Buďte vybaveni – Když se děti učí přicházet na nové způsoby řešení, je podstatné, aby pracovaly s bezpečnými a vhodnými hračkami, třeba s kostkami LEGO DUPLO.
  • Měňte prostředí – Čím méně jsou děti prostředím omezeny, tím spíše dokážou vymyslet tvořivější nápady i řešení. Nové podněty jim dodají potřebnou dávku inspirace.
  • Nezasahujte – Než abyste dětem říkali, co přesně mají dělat, nechte je, ať vám situaci a své následné řešení samy vysvětlí.

Expert

Objevujte se svým dítětem, jak zábavná jsou čísla i počty

Rozvoj matematických dovedností dítěte překvapivě závisí na jeho motorice. Dovednost pohybovat se a manipulovat s předměty má přímý vliv na vnímání tvarů, váhy, velikosti a množství. Pokud chcete, aby vaše dítě v budoucnu zvládalo matematiku bez problémů, začněte s ním počítat a hýbat předměty co možná nejdříve.

Počítání v předškolním věku

Matematické dovednosti dítěte ovlivňuje mnoho faktorů – rodiče jsou jedním z nejpodstatnějších. Udělejme si výčet způsobů, jak malému dítěti pomoci s jeho početními dovednostmi.

Dospět k číslům

Děti rychle dorostou do porozumění počítání. Batolata již v roce a půl poznávají činnosti jako odškrtávání jednotlivých předmětů na nákupním seznamu, a to pro ně znamená jeden z prvních matematických úkonů.  Zatímco batolata nerozlišují mezi čísly a nevytváří mezi nimi jednotlivé vztahy, děti ve školce již toto dokážou.

Motorické dovednosti se počítají

Motorické dovednosti mají přímý vliv na to, aby malé dítě číslům porozumělo. Příklad je třeba to, že zvládnou postavit na sebe tři LEGO® DUPLO® kostky ještě předtím, než je dokážou spočítat – jedna, dva, tři. Schopnost pohybovat s předměty a vnímat jejich váhu, velikost a množství je klíčem ve zdokonalování matematických dovedností.

Udělejte si na počítání místo

Dobré vnímání prostoru je úzce spjato se zdokonalováním matematických dovedností. Koncepty slov „nad-pod“, „více-méně“ a „před-mezi-za“ mají s počítáním hodně společného. Dokáže Vaše dítě popsat, kde je jeho LEGO DUPLO Vláček plný čísel?

Počítací hry mohou začít

V raném předškolním věku dětem pomáhají hry s čísly a počítací cvičení, aby si vytvořily pozitivní přístup k matematice. Tyto hry se mohou stát přirozenou součástí vašich denních aktivit:

  • Poznávání čísel – Každý den trénujte počítání obyčejných předmětů, když nakupujete nebo vaříte: jedna mrkev, dvě mrkve, tři mrkve, …
  • Naskočte na vlak – Umístěte kostky na LEGO DUPLO Vláček plný čísel ve správném pořadí, potom je promíchejte a nechte své dítě, aby je poskládalo zpět ve správném pořadí.
  • Hry s prsty – Ukazujte na prstech čísla a říkejte je nahlas, potom nechte své malé, aby je popořadě vyjmenovali. Čísla přeříkávejte na přeskáčku a užijte si ještě více zábavy s čísly.
  • Ukazujte a čtěte – Prohlížejte si knihy s čísly a básničkami během chvilek předtím, než jde dítě spát, a postupně se pročítejte stránkami knih.
  • Hra na schovávanou – Budoucí matematici potřebují počítat – a hýbat se. Do kolika a jak přesně dokáže vaše dítě počítat, když se jdete schovat?

Expert

Trénujte paměť hrou!

Paměť je jednou z nejdůležitějších lidských schopností. Umožňuje nám učit se novým poznatkům i rozpoznávat známé tváře. Ačkoliv její fungování může být pro děti často záhada, je důležité, aby pracovala správně. Víte, jak se různé typy paměti zdokonalují a jak můžete svým dětem pomoci je trénovat?

Krůček po krůčku

Jako většina ostatních schopností, i paměť se vyvíjí s věkem. Určitě jste si všimli, že miminka často začnou brečet, když je hračka mimo jejich zorné pole. Časem se ale naučí, že tyto předměty i nadále existují – i když je zrovna nevidí. Psychologové říkají tomuto jevu stálost předmětu a jedná se o raný příklad toho, jak se vyvíjí naše schopnost pamatování.

Rozdělení vzpomínek

Ať už jsou vzpomínky špatné, nebo dobré, psychologové je rozdělují trochu jiným způsobem. Klíčem k tomuto rozdělení je naše vědomí a podvědomí:

„Deklarativní paměť“ obsahuje fakta a události, které si pamatujeme vědomě. Příkladem jsou hodiny jazyka nebo dějepisu ve škole.

„Procedurální paměť“ jsou vědomosti získané podvědomě z opakovaných aktivit – jak si zavázat tkaničky nebo jak hrát tenis. Tyto dovednosti zdokonalujeme a vzpomínky získáváme pomocí opakování.

Vzpomínky z těchto skupin paměti jsou dokonce uložené v odlišných částech mozku.

Tréninkem se zlepšujeme

Říká se, že cvičení dělá mistra. Jistě se shodneme, že cvičení přinejmenším zdokonaluje. Stejně jako u hraní na klavír nebo u cvičení gymnastiky, i náš mozek potřebuje trénink. Když cvičíme schopnost našeho mozku uchovávat informace, ať už v rámci deklarativní, nebo procedurální paměti, prohlubujeme již naučené dovednosti a posilujeme schopnost naučit se nové.

Pozitivní aspekty hry

Hry pomáhají dětem rozvíjet a procvičovat jak jejich fyzickou, tak psychickou sílu. Dají se rozdělit do tří základních kategorií podle úrovně pohybu, zapojení myšlení a podle věcí, které jsou ke hře potřeba:

  • Pohybové – Hry rozvíjející motorické dovednosti spočívají v zdokonalování větších či menších pohybů. U starších dětí jsou vhodné hry, při kterých se hází a chytí nebo třeba kreslí několik kruhů za sebou. U mladších mezi tímto druhem her může být hledání a sbírání hraček předtím, než půjdou do postele. Pokud tuto aktivitu zvládnete prezentovat hravě a zajímavě, děti se při ní pobaví a vám ulehčí večerní uklízení.
  • Stavební – Stavební hry nás nutí umisťovat předměty do vymezeného prostoru. Hry mohou být složitějšího charakteru, třeba skládání papíru do tvaru květiny, nebo jednoduché, například skládání LEGO® DUPLO® kostek do tvaru věže.
  • Hry na přemýšlení – Psychické schopnosti dítěte můžete podporovat hrami zaměřenými na inteligenci již od raného věku. Nechte je hrát si na schovávanou s jejich hračkou nebo se učit, jak jdou za sebou čísla, pomocí očíslovaných kostek LEGO DUPLO. Vyzkoušejte i karetní hry jako pexeso, nezapomeňte však, že jsou určeny spíše pro starší děti.

Hry, které kombinují pohyb, zapamatování si a stavění a ve kterých se tyto úkony opakují, podporují paměťové schopnosti dítěte. Je jen na vás, jak hry zkombinujete.

Expert

Objevujte všechny rozměry světa!

Děti si všímají rozdílů ve velikostech a jsou jimi fascinovány. Hračky a další předměty v jejich okolí v nich vzbuzují spoustu otázek: Která věž je větší? Kdo je vyšší – já, nebo můj medvídek? Kdo je v naší rodině nejvyšší? Jste to právě vy, rodiče, kdo musí návalu dotazů čelit a hledat na ně odpovědi.

Jak velký je můj pokoj?

Jakmile si dítě začne uvědomovat, že každá věc je jinak velká, vynoří se velké množství otázek. Malého objevitele zajímá mnohem víc informací než jen výška jeho medvídka. Snaží se pochopit velikost celého světa a věcí v něm – a rodiče se při tomto snažení stávají ideálními pomocníky. Odpovídat na stovky otázek je však pouhý začátek. Opravdovou výzvou je pomoct dítěti utvořit si celistvou představu o světě a vztazích, které v něm působí.

Používejte srovnání

Dětské vnímání velikosti začíná jednoduchým porovnáváním – co je vyšší, co větší a co širší. Děti vyžadují jasné srovnání, při kterém velikost dokážou snadno rozlišit: kostka LEGO® DUPLO® je větší než prstík, ale menší než stůl. Tradičním příkladem jsou také čárky na zárubních, které značí výšku jednotlivých členů rodiny. I když děti ještě nemají ponětí o centimetrech, vidí, že jejich výška se neustále mění.

Velikost v číslech

Tyto změny jsou pro děti dalším zajímavým podnětem – samy vidí, jak rostou. S postupem času začínají být schopné přiřadit různým změnám čísla: mám věž ze dvou LEGO DUPLO kostek, a když k nim přidám další, mám už tři! Zkuste při počítání a měření použít krejčovský metr, a uvidíte, jak budou děti nadšené!

Hry a učení

A protože děti milují stavění, zkuste jejich oblíbenou činnost využít k učení. Zadejte stavitelům časový limit nebo výšku stavby a sledujte, jak jednoduchá kritéria ze všední hry vytvoří zábavné dobrodružství, naučí je cílevědomosti a stimulují je k nejlepším výkonům. Hlavně nezapomeňte připravit dostatek stavebního materiálu, třeba kostek LEGO DUPLO, aby děti nebyly ničím omezeny!

Expert

Přineste zvířátka z farmy přímo do obýváku!

V raném věku je pro dítě návštěva farmy nebo pouhé sledování sousedova psa, jak skáče a radostně vrtí ocasem, úžasným zážitkem. Kromě zábavy se v tom skrývá i naučný zážitek. Dítě sleduje, jak svět funguje, jak by se mělo o zvířátka starat, a to vše mu pomáhá stávat se zodpovědným. Poznávejme zvířátka kolem nás!

Zvířátka jsou opravdu důležitá

Děti milují zvířátka všech druhů a v prvních letech svého života jim zvířátka jsou někdy dokonce bližší než lidé. I když nemají doma žádné mazlíčky, jemné chlupaté hračky zvířátek jsou jednou z jejich nejmilovanějších věcí. Dospělí mohou na důležitost zvířátek snadno zapomenout. Napadlo vás někdy, že by nebylo od věci mít náhradní plyšové kamarády pro případ, že nějaké necháte na dovolené nebo že je ztratíte?

Citová pouta

Dětem zvířátka – jak ta plyšová, tak ta skutečná – pomáhají při vývoji citových vazeb. Jsou pro ně více než jen různě velikými a barevnými věcmi. Děti díky zvířátkům začínají chápat společenské vazby, které je obklopují. Jejich oblíbené zvíře s nimi komunikuje a má velmi jasné názory týkající se života.

Učte se blízkosti

Děti se ke zvířátkům chtějí přiblížit, co nejvíce to jen jde. Hřejivá a chlupatá štěňátka, koťátka a mláďata všeobecně jsou obzvláště zajímavá. Proto děti milují návštěvy na farmě a pečovatelský koutek v zoo, kde je spousta menších, ne tak nebezpečných zvířátek, a děti si je lépe zapamatují. A nebyly by to děti, aby nechtěly každé roztomilé zvířátko vzít s sebou domů.

Co nejblíže to jde

Díky hračkám se děti mohou snadno učit o zvířátkách bez nepříjemných pachů a nepořádku. S LEGO® DUPLO® Farmou mohou děti procvičovat jména a barvy zvířátek, které znají například od babičky. Mohou dokonce zažít denní aktivity jako jejich krmení, sbírání vajíček a práce na zahradě.

 K potěšení patří zodpovědnost

Děti často chtějí zvířátko, ale neuvědomují si, co vše péče o něj vyžaduje. Potřebné krmení a čištění si tak mohou vyzkoušet na zvířátkách ze stavebnice LEGO DUPLO a rodiče se mohou vyspat, protože vědí, že ani LEGO DUPLO Kohout nezačne v 5 hodin ráno kokrhat.

Expert

Naučte své dítě barvy zábavnou formou!

Děti si dokážou vybrat své oblíbené barvy ještě předtím, než jsou schopné se na ně vůbec zeptat. Všimli jste si, jak už jako miminko vaše dítě sleduje některé předměty raději a některých se bojí? I to může být zapříčiněno volbou barev.

Barvy už od malička

Děti vnímají barvy velice brzy. Už v šesti měsících začínají miminka vidět barvy, i když ještě nemohou zaostřit. Barevné hračky, LEGO DUPLO kostky – všechny tyto věci přitahují pozornost malých dětí více než bílé nebo šedé předměty. Víte, na kterou hračku se vaše miminko dívá?

Vím, co chci

Výzkum ukazuje, že se miminka velice rychle rozhodnou, které barvy jsou jejich oblíbené, a potom tráví více času sledováním předmětů v jejich oblíbené barvě. Modrá s červenou jsou největší lákadla, následuje je fialová a oranžová. Nejméně zajímavá barva je pro děti hnědá. Dívá se vaše dítko častěji na modrého plyšáka velryby, nebo na oranžový pomeranč?

Jaká je tohle barva?

Děti začínají rozpoznávat a pojmenovávat barvy ve věku kolem tří let, někdy i dříve; každé dítě je ale jiné a má vlastní tempo, které mu vyhovuje. Jako předškoláci se naučí, že některé barvy mají specifické významy: červená znamená zastavit, kdežto zelená znamená, že můžou bezpečně jít. Žlutá je ze všech nejobtížnější – znamená čekat. Ale zatímco barvy na semaforu jsou univerzální, významy spojené s bílou, černou nebo fialovou se mohou odlišovat podle kulturního vnímání.

Barvy podle nálady

Děti nevytváří neměnná spojení mezi specifickými barvami a pocity. Navzdory studii, která ukázala, že 3leté a 4leté děti mají tendenci spojovat si červenou se štěstím a modrou se smutkem, používají děti k popisování svých pocitů barvy z celého barevného spektra – pro vztek není jedna určitá barva, pestré barvy jsou spojovány se štěstím a tmavé se smutkem. Promluvte se svými dětmi a zjistěte, co pro ně která barva znamená.

Růžová je pro holky a modrá pro kluky?

Věděli jste, že popularita růžové mezi dívkami je až nedávným kulturním fenoménem a že dříve měly raději modrou? Holčičky jsou v dnešní době zaplavovány věcmi ve specifických barvách, určených jen pro ně: různé odstíny růžové, červené, žluté a fialové. Není proto překvapením, že malé parádnice často upřednostňují tyto teplé barvy. Kluci berou modrou jako odrazový můstek k dalším barvám, nejčastěji odstínům zelené a hnědé. Většině slabost pro modrou zůstává až do dospělosti a postupně se přidávají i dívky. Jak totiž ukazují výzkum, většina lidí bez ohledu na věk a pohlaví má modrou nejraději.

Barevné změny

Oblíbené dětské barvy se rychle a často mění, a to u obou pohlaví. Jak děti rostou a vidí ve světě kolem sebe, který je obklopuje, víc a víc barev, dochází k tomu, že se osvobodí z konvencí a obklopují se potom barvami, které mají opravdu rády.

Expert

Zábava, která pomáhá vývoji vašeho dítěte.

Hry jsou pro vývoj dítěte velmi důležité. Děti během hry a soutěžení získávají širokou škálu dovedností, které potřebují pro život: motorické dovednosti, trénink paměti i soustředění. Musí se naučit verbálně vyjadřovat a získat cenné zkušenosti ve zvládání svých emocí. A neplatí to pouze pro děti, hra posiluje i pouto mezi dětmi a dospělými.

Význam hry

Hraní her je pro děti velmi důležitou a vážnou aktivitou. Pamatují si své výhry a prohry. To je pro ně opravdu natolik důležité, jako je pro mnohé dospělé jejich práce. Když si děti hrají, jsou v jiném světě, kde dokážou zapomenout na vše ostatní kolem nich: čas, jídlo, spánek – dokonce i na to, že je volají rodiče.

Délka času stráveného hrou závisí na věku

Hraní začíná ve velmi raném věku, kdy miminka zkoušejí opakovat, co vidí, a pohybují s hračkami dopředu a dozadu. Ve věku od dvou do sedmi let začíná u dětí tzv. „symbolická hra“, která vyžaduje spolupráci s jinými dětmi i s dospělými. Když hra dostane jasná pravidla, stane se spolupráce soutěžením. Oblíbené hry často mají nějaký cíl, třeba dokončení stavby LEGO® DUPLO® věže ze specifických barev a s určitým počtem věží. Když se děti učí řešit problémy a myslet tvořivě, vyžaduje to směs fyzické koordinace a bystrosti.

 Někdy je třeba pomoc rodičů

Ty nejlepší hry vyžadují trochu práce navíc – před a po hře. Tou lehčí částí je pro rodiče demonstrování metody pokusu a omylu. Je výzvou rozpoznat, kdy se stáhnout do pozadí a nechat dítě samo uspět nebo selhat. Dítě by si však mělo vše samo vyzkoušet. Vezme si totiž ponaučení spíše z toho, že se jejich LEGO DUPLO Hrad zhroutí, než kdyby celou situaci zachránil rodič. Rodiče by také v dětech měli podporovat zdravého soutěživého ducha, který se jim v budoucnu bude hodit nejen při sportu.

Buďme emotivní…

Hra není vždy jen plná smíchu – a to je dobře. Když se něco pokazí, děti dokážou být přirozeně nazlobené. Frustrované dítě se někdy snaží upoutat pozornost pláčem, přerušováním činností jiných nebo úplným skončením hraní si. Výhry a prohry poskytují dětem trénink v ovládání a překonávání hněvu. Nevyhýbejte se mu.

Dejte pozor na načasování

Nevěřili byste, jak důležité je pro hru správné načasování. Úspěch hry nebo její selhání může záviset na momentální náladě dítěte nebo dokonce i na denní době. Aby byla hra úspěšná a dítě bavila, je nejlepší začínat v době, kdy je váš potomek odpočinutý a najedený.

Expert

Prozkoumejte se svým malým objevitelem říši zvířat!

První setkání dítěte se zvířetem často spustí lavinu otázek, na které se někdy jen stěží hledají odpovědi. Všimli jste si ale, že interakce se zvířátky může v lecčem pomoct? Třeba obyčejné počítání kraviček na pastvě pomáhá v matematických dovednostech. Zvířecí člen domácnosti také prohlubuje rozvoj emocí. Pokud chcete do rodiny pořídit mazlíčka, je ale dobré si nejprve na zvířátka zvykat mimo dům a zjistit, které je pro vás nejvhodnější.

Zvířata a děti

Na děti venku čeká obrovský svět a zvířata jsou jeho odvěkou součástí. Děti by se proto měly naučit s nimi vycházet. Není to pro ně ale příliš těžké, protože jsou fascinovány jak exotickými, tak obvyklými zvířaty – slonem v zoo stejně jako novými koťátky od sousedů. Protože rodiče nemohou nikdy vědět, které stvoření jejich dítě opravdu zaujme, měli by mu přibližovat všechna zvířátka.

Otázky především

Kromě toho, že se děti rozplývají, když zvířata vidí, mají také mnoho otázek na to, co je zaujalo. Chtějí znát jména, obvyklou potravu nebo třeba důvod, proč daný tvor nejí právě teď. Přirozeným způsobem s nimi můžete trénovat jejich početní dovednosti či pojmenovávání barev.

Skutečný zážitek

Vidět více zvířat znamená pro děti užít si více zábavy, a proto je návštěva zoo na vrcholku žebříčku dětských přání. Kde jinde by mohly potkat tolik neobvyklých a naprosto výjimečných tvorů během jednoho dne? Navzdory podívané v exotických pavilonech děti stále táhnou i ty části zoo, kde se mohou starat o obvyklá zvířátka: kůzlátka, ovečky a prasátka. Děti mají prostě rády to, čeho se mohou doopravdy dotknout a co mohou nakrmit – bez ohledu na exotičnost.

Zvířátka i domů

Každý den v zoo musí jednou skončit, jenže co potom? Dětské nářky a stesky po zvířátkách pomohou utišit plyšáci a LEGO® figurky. Díky nim si dokonce výlet lépe zapamatují. Trénovat dětskou paměť opakováním jmen LEGO® DUPLO® zvířátek, jejich zajímavých vlastností a jejich potravy můžete před návštěvou zoo i po ní.

Péče o domácího mazlíčka

A pokud hračky nestačí a děti dál touží po živém domácím mazlíčkovi, ukažte jim nejdřív, co vše péče o něj obsahuje. Nechte děti, aby na LEGO DUPLO figurkách zkoušely a trénovaly každodenní úkoly spojené s péčí o vysněného mazlíčka – krmení, čištění, venčení, koupání. Když jejich snaha nepoleví a nadšení se nezmírní, je zřejmě ten správný čas vybrat živého parťáka pro dětská dobrodružství. 

Expert

Tvořivá hra začíná už u batolat

Volba správné hry podle věku dítěte

Hra je nedílnou součástí dětského vývoje a v jeho rozvoji zastává nenahraditelnou roli. Díky hře děti zdokonalují motoriku, cvičí paměť a rozvíjejí svou slovní zásobu. Učí se také základům spolupráce a lepšímu zvládání emocí. Navíc hra posiluje i pouto mezi dětmi a dospělými.

Podoba hry se odvíjí od věku dítěte

Způsob hraní a typy her se liší podle věku dítěte. Hrát si děti začínají již v kojeneckém věku, kdy napodobují svět kolem sebe. Učí se hračku správně uchopit a zkoumají, jak s ní dokážou manipulovat.

Ve věku od dvou do sedmi let začíná děti bavit tzv. symbolická hra, která vyžaduje spolupráci s jinými dětmi a dospělými. Pro předškoláky začíná být více důležitá hra s jasnými pravidly, soutěžením a spoluprací. Pro dospělé je toto období časem, kdy mohou projevit aktivní zájem o aktivity svých dětí a zároveň si s nimi užít při hře mnoho zábavy.

Oblíbeným druhem symbolických her jsou konstruktivní hry s určitým cílem. Například společná stavba hradu podle daných pravidel. Podobné druhy hraní zlepšují schopnost řešit problémy, překonávat překážky a zároveň rozvíjí kreativitu.

Zabaví se dívky stejnou hrou jako kluci?

Existuje rozdíl mezi tím, jak si hrají kluci a holky? Kluky většinou baví hry zaměřené na fyzické aktivity a přímé soupeření s někým dalším. Na druhou stranu holčičky mají často více vyvinuté motorické schopnosti. Tyto rozdíly ukazují, jak důležitá je jejich společná hra, při které se mohou učit jeden od druhého. 

Společná hra obohatí děti i rodiče

Hra je určitým modelem reality pro děti i pro dospělé. Dětem hry pomáhají lépe pochopit složitý svět, který je obklopuje. Dospělým může hra naopak poskytnout vhled do myšlení jejich dětí a porozumět lépe jejich chování, zájmům a přáním. 

Expert

Dětská hra má mnoho podob. Ale jak si hrát správně?

Dětská hra je důležitá forma učení i osvojování si základních sociálních dovedností. Víte ale, jaké typy her se hodí pro různý dětský věk?

Důležitost hry

Hra je pro dítě a jeho vývoj důležitá. Osvojuje si při ní nové dovednosti. Učí se ovládat vztek i agresivitu. Rozvíjí motoriku, paměť, pozornost i řeč. Neobyčejně rozvíjí sociální vazby mezi dítětem a dospělým, napodobuje je.

Hra cvičení

Předstupeň hry se objevuje již u kojenců. Hru můžeme nazvat „hra cvičení“. Dítě opakuje činnosti, které dobře ovládá (manipuluje s některými objekty, s hračkami). 

Symbolická hra

Od dvou do sedmi let se objevuje „symbolická hra“. Dítě se učí spolupracovat s jinými vrstevníky. Je více než žádoucí, aby si dospělý s dítětem hrál, projevoval o dítě a jeho aktivity zájem. U předškolních dětí se objevují první hry s pravidly, soutěže a kooperace.

Konstruktivní hry

Ze symbolické hry se vyvíjí konstruktivní hry. Tyto hry dodržují pravidla, směřují k opravdovým adaptacím, hra má svůj cíl (stavba hradu z písku). Tato hra řeší problémy, rozvíjí kreativitu.

Chlapecká a dívčí hra – existuje?

Mezi hračky řadíme velké množství předmětů, se kterými můžeme podnikat mnoho aktivit.

Chlapecká hra může agresivnější, s výraznými prvky fyzické aktivity. Hra je

hrubší, chlapci se snaží dominovat nad ostatními vrstevníky.

Dívky mají lepší sebekontrolu. Chlapci si zase hrají raději ve větším kolektivu než dívky. 

Trénování skutečných situací

Na hru lze někdy nahlížet jako na model skutečnosti. Představuje chování, které nevede k žádnému cíli. Napodobováním reálného světa začíná dítě pronikat do světa dospělých a chápat ho.

Expert

Dětská paměť – jak ji rozvíjet?

Tak abstraktní věc, jako je paměť, je důležitou součástí našeho života. Víte ale, jak se vyvíjí? A jak ji správně trénovat s dětmi?

Uvědomování si vlastního těla aneb mami - já žiju

Okolo jednoho roku života si dítě začíná uvědomovat svoje vlastní tělo a jeho aktivity. Zjistí, že je samostatný subjekt. Přichází na to, že se může věcí dotýkat, brát je, vidí jejich barvy i vlastnosti. To vše stimuluje jeho paměť. 

První informace

Dítě ukládá první informace. V odborné literatuře se někdy setkáváme s pojmem „dětská amnézie“. Projevuje se tím, že si děti do tří let věku příliš nepamatují. Výjimkou jsou situace se silným emočním nábojem. 

Hra a trénink paměti

Časté aktivity a manipulace s předměty vedou k vytvoření paměťových stop, které se opakováním zintenzivňují. Některé činnosti se díky stálé hře vtisknou do paměti a v dalších letech je vykonáváme automaticky. Může jít například o jízdu na kole, navlékání korálků, bruslení nebo plavání.  

Během hry dítě:

  • objevuje vlastní tělo
  • učí se a ukládá do paměti informace o váze, výšce, rozloze hračky
  • učí se barvy
  • ukládá do paměti chutě i vůně. Brzy ví, co mu chutná a co ne. 

Rodina a trénink paměti

Bylo by dobré, aby rodiče s dětmi hráli různé typy her. Motorické hry vyžadují pohyb. U nejmenších dětí je to třeba hra s novými předměty. U větších potom hraní s míčem nebo jízda na kole a plavání.  Intelektuální hra rozvíjí rozumovou stránku dítěte. S potomkem si můžete hrát na školu, učit ho držet tužku, psát první písmena, trénovat čísla i dny v týdnu. Oblíbené jsou i konstruktivní hry jako stavění z LEGO® DUPLO® kostek, skládání a vystřihování. 

 

Kde koupit

Expert

Jaké barvy mají děti rády a které ne?

Vnímání barev se v průběhu života mění. Stejně tak se proměňují i jejich preference. Věděli jste, že kojenci upřednostňují určité barvy více než jiné?

Už i nejmenší děti vnímají barvy.

Pestré hračky, kostky, vláčky – to vše je zaujme více, než šedé či bílé předměty. Už novorozenci vnímají barvy, i když jejich vidění není ještě tak dokonalé jako u dospělých. Vývojem se u dítěte vnímání zdokonaluje.

Modrá, červená, fialová a oranžová

Výzkumy ukazují, že několik měsíců staré děti již mají své oblíbené barvy. Oční pohyby dítěte nám umožňují zjistit, na kterou barvu se dívá dítě déle. Nejdelší dobu stráví pozorováním modré, červené, fialové a oranžové. Nejméně je zajímá hnědá.

Co je to barva?

Děti začínají chápat a pojmenovávat barvy zhruba ve třech letech, některé i dříve. V předškolním věku se děti naučí, že některé barvy mají svůj význam - vědí, že červená znamená „stát“, zatímco zelená umožňuje bezpečnou cestu přes křižovatku. 

Růžová pro holky…

Oblíbenost růžové barvy u dívek je dána naší kulturou. Pokud máme holčičku, už od narození ji zaplavujeme barvami určenými pro dívky: odstíny růžové, červené, žluté a fialové. Z toho důvodu děvčátka automaticky preferují tyto barvy. 

… a modrá pro kluky?

Chlapci mají už od tří let v paměti, že „holčičí“ barvy jsou pro ně tabu. Růžová je holčičí barva a oni mají své. Pro chlapce to jsou odstíny modré, hnědé, zelené. Postupem času se ale děti dokáží oprostit od konvencí a obklopovat se barvami, které se jim samotným líbí.

Expert

Počítání v předškolním věku

Matematické dovednosti jsou ovlivněny celou řadou faktorů. Spoustu z nich přitom mohou ovlivňovat samotní rodiče. Víte, co všechno máte se svým nejmenším trénovat?

Jedinečnost každého dítěte

Každé dítě je ovlivněno jinými faktory a podněty, které na něj působí. Velkou roli hraje i věk a rodinné prostředí. Právě rodiče by měli dítě seznamovat s množstvím a jednoduchými základy počítání. 

Matematické představy

Matematické dovednosti se u dětí vyvíjejí v rámci předmatematických představ v předškolním věkuBatole počty a souvislosti mezi nimi nerozlišuje. Dítě v mateřské škole ano. V předškolním věku se v rámci her a manipulací s čísly vytváří kladný vztah k matematice.

Počítání ovlivňuje i motorika

Rozvoj matematických dovedností dítěte je závislý na úrovni rozvoje motoriky. To, jak je dítě schopné se pohybovat, jak dokáže manipulovat s předměty, jak vnímá jejich tvar, hmotnost, velikost, množství, je pro budoucí počítání velmi důležité. 

Prostorové vnímání

S rozvojem motoriky souvisí dobré prostorové vnímání. Schopnost vnímat prostor je předpokladem pro geometrii a aritmetiku. Dítě si osvojí a rozezná například „nahoře-dole“„pod-nad“„před-mezi-za“„první-předposlední-poslední“. Uspořádání prostoru má souvislost s vnímáním času.

Jak dále cvičit matematiku?

Děti by se měly seznamovat s matematikou po nástupu do mateřské školy. Jak můžete se svým dítkem v předškolním věku procvičovat matematiku? 

  • Učte jej psát a poznávat jednotlivé číslice
  • Pro budoucího matematika prospěšná je hra na schovávanou. Do kolika se při ní naučíte počítat?
  • Rodiče můžou dítěti počty i čísla ukázat v běžném životě například během vaření v kuchyni, nebo během čtení oblíbené obrázkové knížky. 

 

Expert

Jak vybrat správnou hračku pro dítě?

Každá hračka by měla děti bavit, ale ideálně také podpořit jejich vývoj. Na stavebnicích LEGO® DUPLO® najdete označení vhodného věku dítěte, podle kterého snadno vyberete. Jaké další zásady dodržovat při výběru hračky?

V první řadě byste se měli podívat, jak si vaše dítě hraje. Podle toho si nejsnáze uděláte představu, jak vybrat tu správnou hračku – s postupujícím věkem totiž dítě vyhledává stále složitější hry.

18-24 měsíců – zkoumáme svět

V tomto věku hra slouží pro poznávání světa. Cokoliv, co se otvírá nebo zavírá, má rukojeti a vypínače, dá se postavit na sebe nebo dělá zvuk, je úžasně zajímavé. Tomu odpovídají i vhodné hračky:

  • 3D leporela,
  • stavebnice,
  • hračky s pohyblivými součástmi nebo s držadly.

2-3 roky – zkoušíme napodobovat

Dvouleté dítě začíná napodobovat všechno, co vidí v každodenním životě. Typické pro tato období jsou hry „na něco“ s použitím následujících hraček:

  • kostýmy,
  • panenky a zvířata,
  • budovy nebo dopravní prostředky,
  • stavebnice a skládačky.

Stavebnice a skládačky dětem kromě napodobování navíc pomáhají rozvíjet schopnost řešení problémů.

3-4 roky – pracujeme s fantazií

S rozvojem fantazie se děti stávají tvořivějšími, vytvářejí si své vlastní světy. Z kluků jsou často rytíři, holčičky pro změnu chtějí být princeznami. Zájmům dítěte by proto měly odpovídat i hračky, které jim tento svět zpestří.

4-5 let – tvoříme společně

Přirozená tvořivost vašeho dítěte běží naplno. Vytváří mnoho obrázků, staveb nebo výtvorů z plastelíny. Na druhé straně začíná projevovat velký zájem o čísla a písmena - jsou pro něj zcela novým světem, který čeká na prozkoumání.

V tom jim mohou pomoci stavebnice, ať už při počítání kostek, nebo speciální „početní“ řady LEGO® DUPLO®. Ty navíc rozvíjejí i představivost a logické myšlení.

 

Expert

Očima dítěte – jak dítě vidí náš svět?

S každým předmětem, s nímž přijde do kontaktu, s každou informací o světě, dítě rozvíjí svoji „kognitivní inteligenci“. Pojďme se podívat, jak děti vidí svět kolem sebe během prvních osmi let života.

1-4 měsíce

Dítě zatím nechápe, jak svět kolem něj přesně funguje. Pokud před ním něco schováte mimo jeho pohled, přestane to pro něj existovat.

4-8 měsíců

Poprvé si dítě uvědomuje, že na svět kolem sebe má vliv. Začíná úmyslně opakovat činnosti v očekávání určitých výsledků. Koordinuje hmat a zrak, což mu umožňuje všechno vnímat více smysly.

8-12 měsíců

Dítě už chápe, že když hračku zakryjeme polštářem, pořád pod ním zůstává a dřív nebo později se zase objeví. Vytváří si také velmi pevný vztah se svými nejbližšími a pociťuje úzkost z odloučení, pokud nejsou přítomni.

12-18 měsíců

Začínáme experimentovat! Metodou pokusu a omylu hledá dítě nová řešení a manipuluje s objekty kolem sebe. V této době se výrazně zvyšuje kognitivní inteligence vašeho dítěte… a nepořádek ve vaší domácnosti.

18-24 měsíců

Hodně se toho děje už jen v mysli dítěte, aniž by se čehokoliv muselo dotknout. Problémy řeší rozumem na základě zkušeností. Lépe si uvědomuje, co chce – proto nejdřív přemýšlí nad řešením a pak ho teprve realizuje.

2-8 let

V tomto období dítě stále ještě přikládá větší váhu tomu, co vidí, než tomu, co ví. Časem pochopí, že i když vodu přelijeme z vysoké skleničky do široké, pořád je jí stejně.

  • Jakými hrami můžeme nejlépe rozvíjet dětskou inteligenci?
  • Orientační hry využívající tělo a prostor.
  • Přejímání rolí (hraní si „na něco“).
  • Hledání rytmů a rýmů.
  • Hledání příčin a předvídání následků.
  • Počítání a třídění včetně cvičení pojetí stálosti (objemy, délky, hmotnosti, součásti celku).
Skrýt filtrZobrazit filtr

Vybrat
herní tip

Smazat filtr

Zobrazit herní tipy pro

Věk

Hledat

Další tipy již brzy!

Už brzy na DUPLO® světě
objevíte další báječné herní
tipy, videa a články.


NAČÍTÁM